רשלנות רפואית באבחון סרטן – סקירה

איחור באבחון סרטן יכול לחרוץ גורלות. מה ניתן לעשות כאשר הרופא התרשל ולא הפנה את המטופל לבדיקות מתאימות או כשהרופא התעלם מהתלונות של המטופל והסרטן התפשט בגופו של החולה ? כל המידע הבסיסי – לפניכם

מחלת הסרטן היא גורם תמותה מספר אחד היום בעולם המערבי. המחלה נגרמת מסיבות שונות ומגוונות וכוללת גורמים ביולוגים, גנטיים וגורמים חיצוניים כגון חשיפה לחומרים מסוכנים, תזונה לא ראויה ואפילו תרופות וטיפולים רפואיים. אגב, כיום יודעים ששתלי סיליקון שנועדו להגדלת חזה, עלולים לגרום להיווצרות סרטן מסוג ייחודי לשתלי סיליקון בלבד.

ישנם מקרים שבהם ניתן לבוא בטענה משפטית בשל גרימת המחלה, במיוחד כאשר מדובר בחשיפה לחומרים זרים, כגון אותם שתלי סיליקון אך עם זאת, ישנם מקרים רבים שאבחון מוקדם של המחלה יכול למנוע את התפשטותה ולהציל חיים ממש. מאידך, אבחון מאוחר או פספוס של המחלה יכולים להיות קריטיים ולעלות בחיי אדם. במקרה כזה הטענה המשפטית תהיה בדבר איחור באבחון המחלה והחמרה שלה עד כדי אבדן סיכויי החלמה.

כיצד באה לידי ביטוי רשלנות רפואית באבחון סרטן?

  1. התביעות הנפוצות ביותר בהקשר של מחלת הסרטן הן בגין איחור באבחון סרטן. הכוונה לחוסר התייחסות לתסמינים של המטופל או התייחסות חלקית לתסמינים שאמורים לעורר חשד ו/או אי הפניית המטופל לבדיקות מתאימות ואף הימנעות מביצוע בדיקות יקרות מסיבות כלכליות. אבחון מוקדם מאפשר לרוב להסיר את הגידול הסרטני ולמנוע התפשטותו לאברים אחרים בגוף או לטפל בטיפולים ממוקדים אחרים שמונעים את התפשטותו. סוגי סרטן רבים, כגון: סרטן השד, סרטן צוואר הרחם וסרטן המעי הגס עלולים להתפשט במהירות ולגרום לנזק בלתי הפיך, אם הם לא מאובחנים במועד. איחור באבחון יכול להוות עילה לתביעת רשלנות רפואית ולזכות את התובעים בפיצויים ניכרים.
  2. אבחון שגוי – פענוח לא נכון של הבדיקות או אבחון שגוי של סוג המחלה עלולים להוביל לטיפול מאוחר שלא יהיה יעיל או לטיפול רפואי לא מתאים ובכך לבסס עילה ברשלנות רפואית.
  3. טיפול שגוי – מתן טיפול רפואי שאינו מתאים לסוג הסרטן בו חולה המטופל, מתן טיפול רפואי שיכול להזיק או שכלל אינו נחוץ וכן שימוש בתרופות שתוקפן פג.
  4. התעלמות מתלונות של מטופל ואי הפניה לבדיקות מתאימות – כך למשל, אם אדם סובל מכאבי בטן חזקים, מיציאות לא סדירות ודמיות ומתופעות אחרות המעלות חשד לגידול במעי הגס והוא לא מופנה לבדיקת דם סמוי בצואה ולבדיקת קולונוסקופיה, ייתכן שמדובר ברשלנות רפואית.

 דוגמאות למקרים נפוצים של רשלנות רפואית באבחון סרטן

מבין המקרים הנפוצים שבהם רשלנות רפואית יכולה להוביל לתוצאה בלתי הפיכה, נציין את המקרים הבאים:

  1. רשלנות רפואית באבחון סרטן שד – אי זיהוי גוש בשד, אי הפנייה לבדיקות ממוגרפיה תקופתיות, אי תחקור אודות ההיסטוריה משפחתית וכד’.
  2. רשלנות של רופא משפחה – כאשר מטופל בצע בדיקות דם או בדיקות אחרות שלא יצאו תקינות, ורופא המשפחה לא מפנה אותו להמשך בירור או להתייעצות עם מומחה, ניתן לטעון כי מדובר ברשלנות רפואית.
  3. רשלנות באבחון סרטן המעי הגס – הסרטן השלישי בשכיחותו בישראל אצל גברים יהודים. יציאות דמיות, שינויים בהרגלי היציאות, תשישות, בחילות והקאות – כל אלו ותסמינים אחרים עשויים ללמד על המחלה, ועל הרופא המטפל להפנות את המטופל לבדיקת קולונוסקופיה ולבדיקות מתאימות אחרות לצורך בירור ואבחון.
  4. רשלנות באבחון סרטן הערמונית – זהו הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים מעל גיל 50. אבחון לא נכון בבדיקת מישוש, התעלמות מעליה בערכי בדיקות הדם (PSA) או אי הפניה לבדיקה הכרחית כמו ביופסיה, עשויים להצביע על רשלנות רפואית שגרמה להתפשטות המחלה. איחור באבחון סרטן ערמונית הוא מצער במיוחד כי בדומה לסרטן השד, אבחון מוקדם יכול להוביל להחלמה מלאה ואילו אבחון מאוחר עלול להוביל לתמותה.

בין חיים למוות לא אובחנה במועד, ונפטרה

רעות, אם לחמישה ילדים ובת 42, סבלה מגושים שפירים בשדיה. בבדיקה נמצא שהיא בעלת סיכון גנטי משמעותי לחלות בסרטן שד. בעקבות כך הומלץ לה לבצע מעקב MRI מדי שנה, אולם קופת החולים סירבה לאשר את הבדיקה בשל עלויות הבדיקה הגבוהות.
הבדיקה לא בוצעה ורעות חלתה בסרטן שד, ממנו נפטרה כעבור שנתיים מפרוץ המחלה שהתפשטה בגופה. בעלה וילדיה הגישו תביעה בשם עזבונה, וטענו שקופת החולים סירבה לאשר את מימון בדיקות הMRI- באופן שרירותי, ללא בדיקה מעמיקה של הסיכון הגנטי שלה, על אף שהבדיקה מצויה בסל הבריאות ובניגוד להתוויה רפואית מוכרת וברורה ובניגוד להמלצת הרופא המטפל. בית המשפט סימן כי הוא עתיד לקבל את טענת משפחתה, כי אילו הבדיקה הייתה מאושרת, המחלה הייתה מאובחנת במועד והיא הייתה היום בריאה לחלוטין וקופת החולים הזדרזה לסיים את התיק בהסדר פיצויים ראוי.

מהי מסגרת האחריות שמוטלת על הרופאים?

אין תשובה אחידה בחוק ובפסיקה לשאלה מהי רשלנות רפואית באבחון סרטן. ואולם, נפסק לא אחת כי רופא חב בחובת זהירות כלפי המטופל שלו, וכי עליו להתייחס לתלונותיו, לבדוק את הרקע הרפואי והמשפחתי שלו ולהפנות אותו לבדיקות מתאימות, גם אם הן אינן ספציפיות לחשד מסוים. יתרה מכך, נקבע בפסיקה כי על הרופא ליזום ולחקור את המטופל כדי לקבל מידע שנחוץ לרופא סביר, אשר יסייע לו להגיע לאבחנה. הפרת חובה זו יכולה להקים עילה לתביעת רשלנות רפואית וכך הימנעות משאלת שאלות והיצמדות לקונספציה רפואית אחדיה תבסס עילת תביעה ברשלנות.

כאשר מוגשת לבית המשפט תביעה שעילתה רשלנות רפואית באבחון סרטן, בית המשפט יבחן האם המחלה אובחנה באיחור בשל רשלנות הגורמים הטיפוליים, האם האבחון היה שגוי או האם הייתה רשלנות אחרת שבעטיה נגרם למטופל נזק בלתי הפיך. שאלה מרכזית שתבחן במסגרת תביעת הרשלנות היא עד כמה האיחור באבחון הקטין את סיכויי ההחלמה של החולה ומכאן ייגזר גם גורל התיק וגם שווי הפיצוי.

מהו הפיצוי בתביעות בשל רשלנות רפואית באבחון סרטן?

הפיצוי במקרים של איחור באבחון סרטן או במקרי רשלנות אחרים הקשורים בסרטן, תלוי בעיקר בהיקף הנזק ובנתונים של המטופל. כך למשל, כאשר מדובר באדם צעיר, שנגרמה לו נכות בשיעור גבוה, והוא אבד את יכולתו להשתכר ונזקק לעזרה סיעודית, הפיצויים יהיו גבוהים ויכולים אף להגיע למיליוני שקלים.

בתביעות בשל רשלנות רפואית שקשורות באיחור באבחון סרטן הטענה היא, שהמחלה אובחנה בשלב מתקדם (לדוגמה, stage 4), שבו סיכויי ההחלמה כבר נמוכים מאוד ושאילו היא הייתה מאובחנת בזמן היא הייתה בשלב 1 או 2 הניתנים לטיפול. בית המשפט יבחן מהו הנזק שנגרם למטופל בעקבות הדילוג על שלבי המחלה, ובהתאם לכך יפסוק פיצוי.

רשלנות באבחון סרטן – מה ניתן לעשות?

כאשר הצוות הרפאי לא פעל בצורה תקינה, איחר באבחון, התעלם מתלונות המטופל, לא הפנה לבדיקות מתאימות וכד’ ובשל כך נגרם נזק ומצבו של המטופל הוחמר, יש מקום לברר לעומק את הדברים ולשקול הגשת תביעה.

פנייה למשרד עורכי דין שמתמחה ברשלנות רפואית היא הצעד הבא שיש לבצע במקרה שנגרם לכם או לאדם קרוב לכם נזק בשל רשלנות באבחון סרטן.

המשרד יאסוף את החומר הרפואי, יבדוק את החומר הרפואי, המסמכים השונים ויתייעץ עם מומחים רפואיים מתאימים כדי להחליט אם יש מקום להגשת תביעה ברשלנות רפואית, שיכולה לזכות אתכם בפיצויים. איסוף הרשומות ובחירת המומחים הם שלבים קריטיים בהכנת התביעה ובתהליך קבלת ההחלטה האם להגיש תביעה או אם לאו.

משרד עו”ד יאיר סקלסקי עוסק ברשלנות רפואית. ניתן לפנות אליו כדי לקבל החלטה מושכלת לגבי כדאיות הגשת תביעה.

האמור באתר, כולל במאמרים המופיעים בו, נועד להשכלה כללית ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין או להסקת מסקנות משפטיות במקרה מסוים.
במקרה והנך סבור/ה שנגרם לך עוול במהלך טיפול רפואי, עליך לפנות לקבלת ייעוץ משפטי ספציפי.

עו"ד יאיר סקלסקי
משרד עורכי דין יאיר ח. סקלסקי עוסק ברשלנות רפואית, משפט רפואי, זכויות החולה וניהול סיכונים. המשרד נותן ייצוג ייצוג אישי ומקצועי לתובעים ברשלנות רפואית, מכל רחבי הארץ, בעיקר כנגד מוסדות רפואיים ואף בקשר לזכויות וטיפולים רפואיים לישראלים ברחבי העולם. למידע נוסף לחץ כאן
לייעוץ השאירו פרטים

אתר זה מוגן באמצעות reCAPTCHA ובאמצעות מדיניות הפרטיות ומדיניות השירות של גוגל.

רשלנות רפואית
יצירת קשר
חושבים שחוויתם רשלנות רפואית?

השאירו פרטים

ונחזור אליכם בהקדם

אתר זה מוגן באמצעות reCAPTCHA ובאמצעות מדיניות הפרטיות ומדיניות השירות של גוגל.