רשלנות באבחון מחלות קשות

חשיבות האבחון המוקדם במחלות קשות ומחלות ממאירות

אחד הדברים הקריטיים לטיפול יעיל במחלה קשה או בסרטן, הוא אבחון מוקדם של המחלה. למחלות רבות ישנם סימנים ראשונים ולכן ניתן לאבחן אותן בשלב מוקדם כאשר החולה פונה לרופא. לצערנו קורה לא מעט פעמים שצוותים רפואיים מתעלמים או מפרשים באופן שגוי את התלונות של החולה והאבחנה מתבצעת באיחור, מה שיכול לבסס עילה בגין התרשלות במעקב רפואי. עם זאת, לא די בכך בכדי שניתן יהיה להגיש תביעה בעילה זו, ויש לבחון בנוסף האם אבחון מוקדם אכן היה מונע את החמרת המחלה ומייתר את הצורך בטיפולים קשים ואף מונע פטירה. אם המסקנה היא שכן אזי יש מקום להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית.

באילו מקרים מתרחשת רשלנות רפואית באבחון מחלות קשות?

אנו עדים לכך שמרבית מקרי האיחור באבחון מחלות קשות וסרטן מתרחשים דווקא בקופות החולים ובמרפאות הקהילתיות. איחור באבחון יכול להתרחש בשל מגוון סיבות, לרבות סיבות מנהליות שאינן רפואיות מובהקות אך משפיעות על הבריאות. לדוגמה: חולה שפנה לקופת החולים עם תלונות על קשיי נשימה, עייפות, סחרחורות, כאבים בחזה ובעצמות ועוד, אולם בדיקת CT החזה עליה המליץ הרופא, לא אושרה לביצוע על ידי קופת החולים והוא לא נשלח לבירור נוסף. רק כעבור למעלה משנה, כאשר מצבו של החולה התדרדר מאוד, בוצעה בו בדיקת CT שבה אובחן כי החולה סובל מסרטן ריאות אלא שבשלב מאוחר זה מחלתו התפשטה לאיברים מרוחקים כולל למוח ולמעשה היא אובחנה כשהוא היה בשלב 4 הסופני. הוכחנו שאילו בדיקת ה-CT הייתה מתבצעת במועד, פטירתו של החולה הייתה נמנעת. הכאב במקרים כגון אלה הוא גדול מאוד, הבטן מתהפכת והכעס גדול. הפיצוי לו זכתה המשפחה יכול רק במעט, לסייע להם להתמודד ולהשיב את המחסור, לפחות מן הפן הכלכלי.

מקרה אחר אשר מלמד על החובה הרחבה של הרופא לבריאות המטופל, ארע במהלך טיפול שיניים דווקא: אישה שעברה טיפול ממושך שכלל התקנת כתרים, סבלה לפתע מפצע על הלשון. למרות שמאפייני הפצע התאימו למחלה ממאירה, הרופא סבר שהפצע נגרם מהכתרים ולא הפנה אותה להמשך בדיקות ולהדמיה. כעבור שנה וחצי אובחן שהאישה לקתה למעשה בסרטן הלשון שהתפשט לצוואר ולבלוטות הלימפה, מה שדרש ממנה לעבור ניתוח כריתה נרחב של מחצית הלשון וכן ניתוח צווארי מורכב, וכתוצאה מכך היא נותרה עם פגיעה עצבית ותפקודית חמורה וחדלה לעבוד. אילו מחלתה הייתה מאובחנת במועד ניתן היה לבצע בה ניתוח לכריתה מקומית וקטנה, ממש כמו הוצאה של נקודת חן ותפקודה היה נשאר רגיל לגמרי. הפיצוי שהיא קיבלה, נועד להשיב לה את כל הכסף שהיא אבדה כתוצאה מהתרשלות הרופא, את הכנסתה שירדה לטמיון ואת הכאב והסבל שהיא חוותה

תוכן עניינים

האמור באתר, כולל במאמרים המופיעים בו, נועד להשכלה כללית ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי עם עורך דין או להסקת מסקנות משפטיות במקרה מסוים.
במקרה והנך סבור/ה שנגרם לך עוול במהלך טיפול רפואי, עליך לפנות לקבלת ייעוץ משפטי ספציפי.

עו"ד יאיר סקלסקי
משרד עורכי דין יאיר ח. סקלסקי עוסק ברשלנות רפואית, משפט רפואי, זכויות החולה וניהול סיכונים. המשרד נותן ייצוג ייצוג אישי ומקצועי לתובעים ברשלנות רפואית, מכל רחבי הארץ, בעיקר כנגד מוסדות רפואיים ואף בקשר לזכויות וטיפולים רפואיים לישראלים ברחבי העולם. למידע נוסף לחץ כאן
לייעוץ השאירו פרטים

אתר זה מוגן באמצעות reCAPTCHA ובאמצעות מדיניות הפרטיות ומדיניות השירות של גוגל.

רשלנות רפואית
יצירת קשר
חושבים שחוויתם רשלנות רפואית?

השאירו פרטים

ונחזור אליכם בהקדם

אתר זה מוגן באמצעות reCAPTCHA ובאמצעות מדיניות הפרטיות ומדיניות השירות של גוגל.